COSTA RICAN LUONTOA JA NAAPUREIDEN KULTTUURIA

Tämän kotisivun kuvakiintiön (300) täytyttyä juttu kuvineen on kolmena postauksena kuvat.fi -blogissa:

COSTA  RICAN  LUONTOA  IDÄSTÄ  LÄNTEEN    2009

OBJEKTIIVISSA MAAILMA / NICARAGUA
OBJEKTIIVISSA MAAILMA / PANAMA

COSTA RICAN LUONTOA JA NAAPUREIDEN  KULTTUURIA

Costa Rica on luontokuvaajan paratiisi. Sen pinta-alasta on suojeltuna suurempi osuus kuin minkään muun valtion alueesta. Neljännes maan pinta-alasta on luonnonpuistoja ja suojelualueita. Eläimiä ja kasvejakin maasta löytyy enemmän kuin mistään muualta pinta-alaan verrattuna. Costa Rican luontoelämysten vastapainoksi löytyivät kulttuurikohteet naapurimaista Nicaraguasta ja Panamasta.

ALUKSI KUITENKIN YHDYSVALTOIHIN

Alku ei lähtenyt ihan suunnitelmien mukaan. Aikataulun mukainen välilasku Kanadan Halifaxiin ei onnistunut lumimyrskyn vuoksi ja jouduttiin USAn Bangoriin Mainessa. Kun vaihtomiehistö puuttui vietettiin eka yö 50˚C suunniteltua kylmemmissä olosuhteissa. Uusiin passeihinkin tuli ensimmäinen leima viimeisiään vetävältä Bush II:n Yhdysvalloilta, jota pystyttiin sentään välttämään lähes täydet 8 vuotta. Media tosin hehkutti jo alkavaa Obaman toiveiden täyttämää kautta.

COSTA RICA

T o r t u g u e r o n   k a n s a l l i s p u i s t o

Seuraavana päivänä matka jatkui Panaman kautta Costa Rican San Joseen. Pääkaupunki San Josella ei ole paljoakaan tarjottavaa turistille. Se saikin toimia vain yhtenä majapaikkana ennen bussi- ja venematkaa Karibianmeren rannikolle Tortugueron kansallispuiston sademetsään.

Ohjelmassa sitä ennen ollut Poesin kansallispuisto jäi lentokoneen myöhästymisen vuoksi väliin. Pari päivää myöhemmin siellä järisi maa 6.7 astetta richterin asteikolla, jonka jälkeen sinne ei enää tehtykään matkoja vähään aikaan.

Tortugueron kansallispuistoon johtaa Tortugueron kanava. Jo sademëtsäkanavan varrella objektiivi vangitsi runsaasti erilaisia lintuja.

Kahden seuraavan yön majapaikkana oli puiston Mawamba Lodge. Kansallispuistoon suuntautuvien retkien lähtökohta on Tortugueron kylä.

Kansallispuiston kanavaristeilyillä ja metsävaelluksilla tapasi monien haikaroiden, kuningaskalastajien, tukaanien ja lukuisten muiden lintujen lisäksi serkkujamme kapusiini- , hämähäkki- ja tummamölyapinoita. Joku saattoi tuntea sukulaisikseen myös sierain- ja hallavalaiskiaisenkin. Keski-Amerikalle tyypillisten iguaanien lisäksi osui näkökenttään muitakin matelijoita sekä perhosia. Alueen eräänlaiseen symboliin, punasilmälehtisammakkoon saimme tutustua sammakko- ja perhosretkellä.

V o l c á n  A r e n a l i n   k a n s a l l i s p u i s t o

Kohteemme Arenalin kansallispuisto on muodostettu samannimisten tulivuoren ja järven ympärille. Tulivuori on maailman aktiivisimpia ja sen rinteillä valuu laavaa kaiken aikaa. Sen retkillä on myös vaaratekijöitä ja onnettomuuksiakin on sattunut. Arenal-järvi taas on Costa Rican suurin järvi.

Ennen tulivuorialueelle lähtöä vei ajan niin edellisiltana kuin seuraavana aamunakin pihapiirissä asustelevat monet linnut.

Näköalapaikalle sademetsän ylle noustiin näköalahissillä. Parque Nacional Volcán Arenalin pääkohde on Arenalin toimiva tulivuori seuranaan samanniminen järvi. Vuoden 1992 tulivuorenpurkauksen aiheuttama laavakenttä toi mieleen kuumaiseman. Alueen runsaaseen kasvillisuuteen tutustuttiin sademetsäkävelyllä. Eläinkuntaa edustivat lintujen lisäksi myös goaatit ja pienet myrkkykäärmeet.

Arenalin alueen turistikeskus on La Fortunan kaupunki monipuolisine palveluineen. Kuumien lähteiden vuoksi siellä on myös kylpylätoimintaa. Lounaan söimme La Choza de Laurel-ravintolassa, jonka tarjoilijatkin olivat pukeutuneen kansallisasuun. Iltauinnilla kävimme The Springs Resort and Spa -kylpylässä.

Viimeinen kuvaustauko pidettiin Arenal -järvellä ennen kuin matka jatkui seuraavaan kohteeseemme Monteverdeen. Matkalla pysähdyimme parissa pikkukaupungissa. Tilaranissa nautimme lounaan ja täydensimme varastojamme supermarketissa. Las Cañasissa yhdyimme Pan American Highwayhin, jolta kuitenkin jouduimme kääntymään huonokuntoiselle pikkutielle. Santa Elenan kylän jälkeen tulimme majapaikkaamme Hotel Fonda Velaan Monteverdeen.

M o n t e v e r d e n    p i l v i m e t s ä

Monteverden pilvimetsä on yksityinen luonnonsuojelualue, jossa elää yli 400 lintulajia ja lukuisia muitakin eläimiä sekä tuhansia kasvilajeja. Sen linnuista etsityin on kaunis ketsaali, jonka kyllä näimme, mutta kuvaa ei saatu. Kolibripuistossa sen sijaan sai kuvattua lukuisia eri kolibrilajeja. Pilvimetsässä vaelsimme riippusiltoja pitkin ja lopuksi kävimme lepakkonäyttelyssä.

Monteverden alueen turistikeskus on Santa Elenan kylä.

P l a y a  F l a m i n g o  &  G u a n a c a s t e

Keski-Amerikan matkamme viimeinen tukikohta ennen Panamaa oli Hotelli Flamingo Beach Tyynenvaltameren rannalla Playa Flamingossa Guanacastessa. Sieltä tehtiin retkiä niin Guanacasten maakuntaan kuin naapurimaa Nicaraguaankin.

Santa Cruzin retken ensimmäinen pysähdys oli savenvalajien kylässä Guaitilissa. Santa Cruz on Guanacasten toiseksi suurin kaupunki, jonka keskustassa riitti kuvattavaa.

Paluumatkalla San Josen lentokentälle oli pysähdykset Tempisquessa, Las Lapasisa ja San Ramonissa, joka jo Alajuelan maakuntaa.

P ä i v ä  N i c a r a c u a s s a

Ensimmäinen retki Playa Flamingosta tehtiin kuitenkin Nicaraguaan. Kohteina olivat Nicaragua-järvi, Catarinan kraatterijärvi, Vulkan Massayan kansallispuisto ja Granadan kaupunki.

L o p u k s i  v i e l ä  P a n a m a a n

Kaksi yötä Panamassa takasi tutustumisen Panama Cityyn, Panamá Viejoon ja Panaman kanavaan.

Juttu kuvineen kolmena postauksena kuvat.fi -blogissa: