Monesti kuulee sanottavan,“että pitäkööt maalaiset tiensä itse kunnossa”. Tässä kaupungissa on yksityisteitä 480 kpl, yhteensä 1289,758 km, jotka saavat tänävuonna kunnossapito avustusta. uudessa Mikkelissä 750 kpl. Näitä teitä tarvitsevat meidän mökkiläiset,
yksityisyrittäjät, puuhuolto, kauppoihin tavaroita toimittavat tavarantoimittajat.
Mielestäni tiet pitävät olla kunnossa koko kunnan alueella, sillä myös elinkeinoelämä pyöriin paljon pyörien
päällä. Täällä pitää saada esim. puuta ja elintarvikkeita teollisuuteen myös ruuhka Suomeen
Mikkeli avustaa yksityisteitä , joissa on ympärivuotista avustusta. Tiet voivat hakea perusparannus avusta
( 50%) kustannuksista sekä Pohjois-Savon Elyllä perusparannus avusta, joka on 50% sekä kaupunki tukee 30%,( ympärivuotisen asutuksen osalle) joten tiekunnalle jää 20%omarahoitus osuus. Elyltä saavat tukea
vain suuremmat tiehankkeet , joten kuntien perusparannus avustuksen piiriin jää useampi tiekunta.
Metsäautoteihin saa Kemera-rahoitusta. Se on tarkoitettu turvaamaan metsäautoteiden korjauksia sekä uusien metsäautoteiden
rakentamiseen.
Avustus on n. 45-% kustannuksia, jonka päälle tulee arvonlisävero, jonka metsänomistaja saa vähentää verotuksessa.
Mielestäni toissavuonna oleva puuhuollon raha oli hyvä, mutta
sen määräaikaisuus ja rahojen riittämättömyys, jättivät paljon korjattavia teitä Etelä-Savoon.
Siksi toivonkin, että puuhuollonrahaa tai Elyn kautta tulevaan rahaa tulisi ohjata Etelä-Savoon
enemmän, tietysti tämä on maanhallituksen asia sekä kansaedustajien asia, ei niinkään kunnanvaltuutetun.
Itse olen ottanut tämän yhdeksi vaaliteemaksi, sillä asun yksityistien varressa ja olen ollut maaseutu-ja
tielautakunnan jäsenenä kuluvana valtuustokautena. Olen myös yhden tiekunnan puheenjohtaja (78 osakasta)ja yhdessä tiekunnassa toimitsijamiehenä tai naisena.
Alemman tieverkon kunnosta riippuu myös alueen elinvoimaisuus.